Het leergebied Wereld
 
Hoe is Nederland eigenlijk ontstaan? Waar leven mensen in Nederland zoal van? Hoe is Nederland zo rijk geworden, hoe moeten we met zoveel rijkdom omgaan en wie bepaalt eigenlijk hoe we de rijkdom verdelen? Zomaar wat vragen die passen bij het leergebied Wereld.

De vakken aardrijkskunde, economie, wereldbeschouwing en geschiedenis werken met elkaar binnen het leergebied Wereld samen. Door deze samenwerking wordt voor de leerlingen duidelijk wat de vakken met elkaar te maken hebben!

De leerstof van het leergebied Wereld gaat natuurlijk over de wereld: de wereld van vroeger en die van nu. Steeds bekijken leerlingen de leerstof vanuit een ander perspectief: soms verdiepen zij zich in de geschiedenis, dan weer kijken ze naar de landschappen of naar wat mensen geloven.

Het leergebied Wereld werkt met vier thema's per jaar. Bij elk thema krijgen leerlingen een aantal leerdoelen. Er zijn leerdoelen voor het hele leergebied en leerdoelen per vak. Het werken met leerdoelen maakt inzichtelijk welke leerstof leerlingen gaan leren en welke leerstof ze al beheersen.

In klas 1 wordt begonnen met het thema 'In den beginne'. In dit thema leren leerlingen hoe de aarde is ontstaan, hoe de eerste mensen leefden en hoe hun manier van leven werd beïnvloed door de natuur. Ook kijken ze naar de eerste vormen van handel en het ontstaan van steden. Bij elk thema kunnen leerlingen een keuze maken voor een afrondingsopdracht die goed bij hun eigen interesse past.
© 2024, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.
...